czwartek, 5 grudnia 2013

Pleśniak







Ciasto, które w moim notesie z przepisami jest od niepamiętnych czasów. Jak się okazało, ulubione B. Co prawda On je zna pod nazwą "królewskie", ale dla mnie zawsze będzie to pleśniak.
Najczęściej piekę z półtorej porcji, bo za szybko znika :) Polecam użyć mało słodkich powideł śliwkowych lub kwaśnego dżemu, dzięki temu ciasto nie będzie przesłodzone.


SKŁADNIKI: (tortownica o średnicy 26 cm)

  • 250 g masła lub margaryny
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 4 duże jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 cukier waniliowy
  • powidła, dżem


Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, dodać masło, żółtka, połowę cukru i cukier waniliowy. Szybko zagnieść. Ciasto podzielić na 3 części, do jednej dodać kakao i wymieszać. Wszystkie części ciasta odstawić na godzinę do lodówki.
Formę wyłożyć papierem do pieczenia, zetrzeć jedną część jasnego ciasta. Na to powidła, a następnie zetrzeć ciasto z kakao. Białka ubić z resztą cukru na sztywną pianę, wyłożyć na ciemne ciasto. Wierzch- ostatnia warstwa jasnego ciasta.

jasne ciasto
powidła
ciemne ciasto
ubita piana
jasne ciasto

Piec w temperaturze 180 C (termoobieg) 40-45 minut.




15 komentarze :

Anonimowy

Jedno z moich ulubionych ciast ! Pychotka !!! mK

Kulinarne Inspiracje

Jedno z moich ulubionych ciast :)

Anna Hoszowska

Pleśniak to niezastąpione ciasto... pyszne i dobre na każdą okazję.

Ciążowe Zachcianki

Lubię, ale rzadko robię. Muszę to nadrobić:)

Bartosz Chronowski

Potwierdzam, moje ulubione :)

ladylaura.

Pyszne ciasto ,z powidłami też często piekę ,pozdrawiam.

AZgotuj!

To ciasto zawsze sie udaje i ja takie uwielbiam, bo nie boję się, ze sie nie uda i nie będzie co jeść:)

K.

Ja ja lubię takie ciasta! Super :)
http://ccuisinee.blogspot.com/

moja pasja smaku

Lata nie jadłam. Uwielbiam go :) !

ola in the kitchen

Uwielbiam to ciasto! :D

Kulinarna Fuzja

jaaakie piękne:) !!!! uwielbiam uwielbiam!

ladylaura

Pleśniak idealny ,pozdrawiam.

martawkuchni.blog.pl

Te ciasto zawsze przyrządzała moja babcia:) uwielbiam je:) zapach mojego dzieciństwa:)

Jurek

Bardzo lubimy "pleśniak", ja dałem do niego dżem z owoców leśnych z Pińczowa. Ciasto wyszło wspaniałe. Dziękuję za przepis i pozdrawiam.

Malowana Słońcem

Dawno nie jadłam tego ciasta. A często się pojawiało u mnie w domu. Muszę na weekendzie nadrobić zaległości. :)